volg je eigen pad

Saturday, September 5

Iets wat ik in deze zestien jaren heb geleerd is dat je mensen niet op hun uiterlijk mag beoordelen en altijd jezelf moet blijven. Waar ik het over ga hebben is uiterlijk, iets wat wij mensen blijkbaar toch belangrijk vinden. Mensen beoordelen anderen (veel) te snel op hun uiterlijk terwijl je niet eens weet hoe diegene is. In plaats van de andere raar aan te kijken, kun je ook gewoon even 'hoi' zeggen. Zo'n grote moeite is dat niet, toch? (Het is een lap tekst, maar ik zou het erg fijn vinden als je het laatste blokje tekst zou willen lezen)

Verder wil ik even zeggen dat dit mijn mening is, er zijn mensen die er anders over denken. Maar ieder mens is anders en dat bleek. Ik speelde vaak met mijn broertje buiten, zoals elk klein kind. Af en toe fietsten er een paar jongens voorbij en die riepen 'loempia' of 'babi pangang'. Gelukkig bleef het daarbij en was dat een enkeling. Maar het gaat om het idee. Mag je niet anders zijn? Blijkbaar moet iedereen hetzelfde eruitzien. Stel je voor, een wereld met allemaal dezelfde mensen. Mensen die allemaal hetzelfde dragen, hetzelfde doen, hetzelfde denken. Is dat wat er moet gebeuren? Nee.

Niet alleen mensen die er anders uit zien krijgen woorden naar hun hoofd gesmeten. Wat dacht je van mensen die 'rare dingen' als hobby hebben. Ze worden allemaal raar aangekeken en dat alleen omdat ze andere hobby's hebben. Je moet toch kunnen doen wat je leuk vind? Op YouTube kwamen er wel eens video's voorbij van dat ze gepest werden alleen omdat ze dingen deden wat ze leuk vinden. Sommige zijn zelfs met YouTube gestopt, omdat dat zogenaamd raar was. Moet je je aanpassen omdat anderen dat niet oké vinden? Ik vind dat echt te ver gaan. Je moet toch doen wat je leuk vind? Of mag dat tegenwoordig niet meer?

Misschien zijn dit ook een van de redenen dat ik een anoniem bloggertje ben. Maar ik kijk er met een glimlach naar terug. Want ik toonde mijn haren wat ik voorheen niet durfde. Ik heb mijn blog genoemd naar wie ik ben. Ik heb jullie verteld dat ik Chinees ben. En jullie vinden het oké dat ik anoniem blog (aan de onwijs lieve reacties te zien) en dat is waar ik nu trots op ben!

Maar wat ik er mee wil zeggen is blijf jezelf. Verander niet omdat je erbij wilt horen. En please, doe wat je leuk vind. Het is af en toe doodeng, maar achteraf ben je er heel blij mee. En dat is pas perfect, iets waar je gelukkig van wordt. 

Liefs,

(Ik wil geen aandacht maar ik wilde dit even kwijt, hoe ik er over denk. En geniet van je zaterdag!)

24 comments:

  1. Wat een goed artikel zeg. Ik ben het er helemaal mee eens. Op mijn werk zitten ze doodleuk over mij te roddelen (waarover geen idee)... terwijl ik zoiets heb: come on, op de werkvloer ga je niet over elkaar roddelen. Je kunt je dan als een volwassen persoon gedragen. Omdat ik dit nu weet ga ik er met minder plezier naartoe en zit ik te kijken naar iets anders... ik haat het als mensen achter mijn rug om praten. Zeg het dan meteen in mijn gezicht, zoals jij precies omschrijft. Ik blijf ook gewoon doen wat ik leuk vind en heb sch#t aan anderen als zij het er niet mee eens zijn. :-) Oh, en anoniem bloggen is helemaal niet erg hoor! Vind ik juist gedurfd. Ik vind dat je leuke artikelen schrijft en mooie foto's maakt!
    liefs

    ReplyDelete
  2. Precies dit meid, ik maak het ook af en toe mee dat dat random voorbijgangers iets in de trant van 'chinees' naar mij roepen terwijl dat helemaal niet zo is. Toch probeer ik dat dan maar snel te vergeten en niets terug te roepen. Tsja, dit moest ik ook even kwijt.. Haha. Liefs.

    ReplyDelete
  3. Goed artikel! Ik heb een hekel aan roddelen. Mensen die dat doen, bah. Wat vervelend dat er wel eens wat naar je werd geroepen omdat je Chinees bent.. Echt onzin.

    ReplyDelete
  4. Een heel diepzinnig artikel dit! Zelf krijg ik niet vaak iets naar mijn hoofd geslingerd, en als dat toch gebeurt is dat iets in de trent van 'He, Eva! Waar is Adam?' Maar ik heb dit al zó vaak gehoord dat ik er niet meer op reageer, het is gewoon niet meer grappig. En van dat anoniem bloggen, in het begin keken andere bloggers je vreemd aan omdat je anoniem wou blijven, maar nu wordt dit (merk ik persoonlijk toch) al veel meer gerespecteerd. Godzijdank, hahah!

    ReplyDelete
  5. Dacht iedereen maar wat meer zoals jij. Ik probeer altijd onbevooroordeeld naar mensen te kijken, en vaak komen daar onwijs leuke gesprekken uit voort. Maar ik moet toegeven dat het mij niet altijd lukt, helaas.. Ik ga er wel altijd van uit dat ik mensen enkel wil behandelen zoals ik zelf wil behandeld worden, en dat helpt wel!

    ReplyDelete
  6. Wauw wat een goed artikel Mei Qi! (Trouwens, ik houd van je naam in het Chinees, heb je hier een apart toetsenbord voor ofzo?) En ik vind het juist stoer dat je anoniem blogt, en het heeft ook wel iets geheimzinnigs over zich haha.. Fijn weekend!
    X Emma

    ReplyDelete
    Replies
    1. Je kan inderdaad een apart toetsenbord toevoegen en dat is 'pinyin' maar ik heb gewoon Google Translate gebruikt. En dit keer heeft hij het goed vertaald haha. Dankje Emma, super lief! Jij ook fijn weekend!

      Liefs,

      Delete
  7. Wauw. Wat een mooi artikel! Ik ben voor honderd procent met je eens. Liefs, Klaske

    ReplyDelete
  8. Dit is zo waar, en mooi gesschreven joh! Een wereld met alleen maar dezelfde mensen, pff dat zou pas saai zijn! Het is waar dat mensen veel te snel op uiterlijk beoordelen. Dat is wel weer iets leuk aan anoniem bloggen, als je begrijpt wat ik bedoel. Dan kom je echt terug voor wat die persoon doet, maakt of schrijft en niet omdat diegene -weet ik veel- supermooi haar heeft ofzo (wat jij trouwens ook hebt :) Lijkt een beetje op the voice of holland weet je wel, dat ze mensen in hun team willen voor hun stem en niet voor de persoon erachter. trouwens zo leuk dat je met Chinese tekens je naam onder een post zet! Het lijkt me sowieso echt gaaf om zoiets te kunnen lezen!

    ReplyDelete
  9. Wauw, wat een super artikel! Je zegt het zo mooi en alles is zo waar!

    ReplyDelete
  10. Prachtig geschreven en het lijkt me ook een hele goede reden om daardoor anoniem te bloggen, heb ik ook gedaan toen ik net begon met bloggen ;)

    ReplyDelete
  11. Prachtig gezegd! Ik ben blij dat ik niet de enige ben die er zo over na denkt.

    ReplyDelete
  12. Wat een goed en duidelijk artikel. Ik vind het heel knap dat je over zoiets persoonlijks durft te schrijven en het inspireert me eigenlijk wel. Ik heb hier ook al erg vaak over na gedacht omdat het iets is wat bij deze tijd hoort en waar we zelf vaak mee geconfronteerd worden. En het doet best pijn om zo beoordeeld te worden, slechte namen te krijgen... Maar wie is het stoerst/ best? Degene die beoordeeld of degene die gelukkig is met wie ze is en wat ze doet en de commentaren gewoon achter zich laat? De keuze is duidelijk denk ik :)

    Super knap dat je dit hebt geschreven en aan anoniem bloggen is helemaal niets verkeerd. Zolang je zelf maar doet wat je graag doet!

    Heel veel knuffels xx

    ReplyDelete
  13. Wauw! Ik ben even sprakeloos! Het heeft me echt geraakt! Hoe je het hebt verwoord, en je boodschap! Dit zou echt iedereen moeten lezen! Mijn vrienden die er lullig over doen dat ik blog, mensen die je raar aankijken op straat, maar ook gewoon zo veel meer mensen op deze aardbol! Ik vind je echt een geweldige blogster! Dat je hier aandacht aan besteed, zegt echt heel veel over jou als persoon! Dat je anoniem blogt is inderdaad helemaal niet erg! Ik vind het juist wel mysterieus niet te weten wat voor gezicht er achter die lange zwarte haren van je zitten, maar dat had ik je al gezegd :) Ik ga je berichtje saven op Bloglovin en delen op Twitter (ookal heb ik daar maar zeven volgers haha) ik hoop dat we deze boodschap dan aan zo veel mogelijk mensen kunnen overbrengen! Liefs!

    ReplyDelete
  14. Mooi geschreven! Ik vind het over het algemeen juist leuk en interessant als iemand anders is dan anderen, dus ik snap het nooit zo goed als mensen er naar over oordelen. Als iemand echt zichzelf is, heb ik daar alleen maar veel respect voor en vind ik dat leuk. Soms heb ik wel eens dat een vriendin mij wijst op iemand op straat die er "raar" uitziet, maar ik vind dat alleen maar gaaf, want diegene doet dat gewoon, terwijl de meerderheid het niet durft.
    Dat je anoniem blogt vind ik trouwens ook geen probleem, ik denk dat het ook maar net is wat voor blog je hebt; bij een beautyblog is het wel handig om looks te kunnen laten zien, maar in vrijwel alle andere gevallen is het niet per se nodig om je gezicht online te zetten en dan is het toch maar net wat je zelf wil en waar je je fijn bij voelt.

    ReplyDelete
  15. ontzettend goed/mooi geschreven ♥ ben het helemaal met je eens xx

    ReplyDelete
  16. Super tof trouwens dat je onder je liefs je chinese naam schrijft. (: Erg mooi geschreven en die pestverhalen op youtube zie ik ook vaker echt erg gewoon dat ze er zo hard mee geconfronteerd worden met hetgene dat ze willen doen maar niet mogen. Ik kan er niet tegen. En dat is ook weer de reden waarom wij twee hier anoniem bloggen. Zo zonde, toch? Maar ik accepteer het ook gewoon. En bah, die opmerkingen naar jou en je broer.. :( Goed dat je je er overheen zet! Wat ik ook wel merk is dat naarmate je ouder wordt je je er steeds minder van aan gaat trekken.

    ReplyDelete
  17. Helemaal mee eens! Ik vind dat mensen elkaar veel te snel beoordelen terwijl dit helemaal niet nodig is. De wereld is zoveel leuker wanneer iedereen elkaar in zijn/haar waarde laat.

    ReplyDelete
  18. Doen wat je zelf leuk vind is inderdaad heel lastig. De reden waarom ik dan ook mijn blog en YouTube kanaal een beetje geheim probeer te houden. Al zijn er nu wel een aantal mensen achter..

    ReplyDelete
  19. Wauw, heel mooi geschreven. Ik ben het 100% met je eens :)

    ReplyDelete
  20. Geweldig gezegd! Je heb dit écht goed geschreven en dat schrijf ik niet alleen omdat heel veel mensen dat standaard zeggen in een reactie, nee je hebt écht gelijk. Het is oké om anders te zijn, apart te zijn of je zo te kleden. Als iemand dat niet leuk vind kijkt die maar om. Het leven is veel te veel 'standaard' geworden, alsof je aan een bepaalde levensstijl moet voldoen ofzo. Ik ben blij dat ik niet de enige ben die er net zo over denkt. En je staat er echt niet alleen voor :)

    ReplyDelete
  21. Je hebt het echt op een prachtige manier geschreven! Het klinkt misschien heel raar maar door dat ik startte met anoniem bloggen durfde ik ook te schrijven wat ik wilde schrijven en durfde ik te laten zien wie ik was, dat mensen er later achter zijn gekomen dat ik een blog had vond ik op dat moment niet leuk. Maar ik heb me er over heen gezet,en ik durf op dit moment nog steeds te schrijven wat ik wil schrijven. Het bloggen heeft ook echt geholpen met te laten zien wie ik ben, en het laten zien wat ik leuk vind en waar ik van hou. En die opmerkingen slaan echt helemaal nergens op, ik vind het ook echt leuk dat je Chinees bent wat zou ik die taal zelf ook heel graag willen kunnen lezen! Stiekem zou ik willen dat ik ook een andere afkomst had , maar nee ik ben gewoon heel saai 100% Nederlands haha.

    ReplyDelete