liefde voor fotografie #1

Saturday, June 11

''I don't just look at the thing itself or at the reality itself; I look around the edges for those little askew moments-kind of like what makes up our lives-those slightly awkward lovely moments.'' - Keith Carter
In de afgelopen jaren is mijn liefde voor fotografie duizend maal verdubbeld. Voorheen was een foto gewoon een plaatje dat je met je mobiel maakte. Maar nu, doe ik dat nog steeds, en komt er steeds meer bij kijken. Alle bloggers fotograferen met een prachtige spiegelreflex camera (ik ben zo jaloers). Althans, bijna alle bloggers. Daar kom ik aan met mijn mobiel. Toch wil ik laten zien dat je met je mobiel ook best mooie foto's kunt maken. Het leek me handig om er twee artikeltjes (of misschien meer) iets over te schrijven. In het volgende artikel leg ik uit hoe ik mijn foto's bewerk, welke programma ik gebruik etc. Voor nu vertel ik jullie wat voor een camera ik gebruik en welke lens ik soms gebruik.

Het is eerst handig om een camera te hebben. Pak een mobiel (like me) of een camera. De camera die ik gebruik is een iPhone 4s en deze heb ik al ruim 2 jaar. Sinds ik meer geïnteresseerd ben in fotografie, vind ik dat ik best wel gegroeid ben qua fotografie. Waar ik voorheen nooit mijn foto's bewerkte, heb ik nu op de iPhone instellingen gevonden waarmee je de foto's heel gemakkelijk kunt bewerken. En dit is een wereld van verschil. Ik probeer mooie plaatjes vast te leggen, door mijn knieën te buigen waardoor ik op dezelfde lengte kom als het voorwerp. Dit spreekt voor zich (denk ik). Als het voorwerp lager staat en je fotografeert vanaf je eigen lengte, maak je de foto van (schuin) bovenaf. Soms geeft dat een raar effect, daarom probeer ik mezelf op dezelfde lengte te krijgen als het voorwerp. 

Voor je mobiel kan je ook lenzen kopen. Ik gebruik af en toe de macro lens, het zorgt ervoor dat je mobiel hele mooie foto's kan maken van dichtbij. De achtergrond is ook mooi wazig. Ik ben zelf erg dol op deze lens, vooral bij het fotograferen van bloemen. Daarnaast heb je ook nog andere lenzen, zoals de fish eye lens en wide lens. 

Met een mobiel kan je meer dan je denkt. Ik had nooit verwacht dat sommige foto's zulke toffe eindresultaten zouden hebben. Hoe meer je oefent, hoe meer je ook te weten komt. Al zijn het kleine dingen, het kan een wereld van verschil maken! Ik hoop dat mensen die ook een liefde voor fotografie hebben, nu ook eerder hun mobiel zullen pakken. Soms verbaasd het eindresultaat je echt!


wat is jouw fotografie tip?

Disclaimer: ik ben absoluut GEEN professionele fotograaf. Wat ik met jullie deel is gewoon mijn mening en als er iets niet klopt, corrigeer me alsjeblieft!


Meer fotografie posts:
- liefde voor fotografie #2

30 comments:

  1. En je hebt echt prachtige foto's!!!!

    ReplyDelete
  2. Huh. WAT? Jij maakt altijd foto's met je Iphone?!!??? Wauw. Wat goed!

    ReplyDelete
  3. Huh. WAT? Jij maakt altijd foto's met je Iphone?!!??? Wauw. Wat goed!

    ReplyDelete
  4. Wauwie, (vooral die eerste twee:) echt prachtig! Ik wou dat mijn mobiel zo'n goede kwaliteit foto's kon maken. Echt super. Dat toont maar weer aan hoe met minimale middelen prachtige dingen kunnen ontstaan!

    ReplyDelete
  5. Wooow, zo'n toffe foto's die jij maakt met je gsm :D Vooral van die eerste zou je dat écht niet zeggen hoor, huuuuh. Ben benieuwd naar meer van dit! Liefs :)

    ReplyDelete
  6. Wat knap dat je dit gewoon met een iPhone doet zeg, ik dacht dat je je foto's ook met een spiegelreflex maakte!

    ReplyDelete
  7. Wauw je foto's zijn altijd van zulke goede kwaliteit, ik weet zeker dat zodra jij een spiegelreflex in je handen krijgt dat er dan wonderplaatjes gaan komen<3 Je hebt gewoon fotografeertalent hihi xx

    ReplyDelete
  8. Wat een mooie foto's! Leuk dat je lenzen voor je mobiel hebt. Ik vind het echt heel knap dat je dit gewoon met je mobiel maakt. Hoewel het natuurlijk gaat om de persoon achter de camera ben ik toch wel gehecht aan mijn spiegelreflex ;)

    ReplyDelete
  9. Vooral die tip van de lenzen voor je mobiel wil ik echt eens testen, maar struggles want mijn gsm kan die lenzen niet aan vrees ik.

    ReplyDelete
  10. Die lenzen ga ik zeker eens uitproberen. En no worries, ik neem ook vaak foto's met mijn gsm haha!

    ReplyDelete
  11. je maakt echt prachtige foto's!

    ReplyDelete
  12. Whuut, ik wist niet dat jij altijd met je mobiel fotografeert. Good job, girl! Ik heb ook een hele poos met m'n telefoon gefotografeerd, maar dit soort pretty pictures daarmee maken is mij nooit gelukt. Ik vind het heel leuk dat je hier een blogje over schrijft, gewoon heel tof om je ervaringen te lezen! 💙

    ReplyDelete
  13. Zo zie je maar dat je met een telefoon ook heel erg mooie foto's kan maken! Als je goede foto's kan maken kan je dat overal wel mee :)

    ReplyDelete
  14. Wauw, ik vind jouw foto's zo mooi, hoe is het mogelijk dat je dit maakt met een Iphone, en ook nog niet de nieuwste! Echt een talentje jij!

    ReplyDelete
  15. Dat wist ik echt niet, dat jij je foto's gewoon met je mobiel maakte, ze zijn altijd zo mooi!

    ReplyDelete
  16. haha jouw foto's bewijzen maar eens dat kwaliteit niet alles is ;-)

    ReplyDelete
  17. Wauw wat maak jij dan mooie foto's met je mobiel! Ik heb een spiegelreflexcamera en ben volgende week jarig en heb een vlogcamera gevraagd (ben benieuwd hoe dat wordt, haha!).

    ReplyDelete
  18. Als je dit met een simpele iphone camera kan, wil ik wel eens zien hoe je foto's er met een professionele camera uit zouden zien, wauw! Ik ben wel benieuwd naar je volgende artikel over het bewerken, daar kan ik denk nog wel heel wat van leren gezien de mooie foto's die ik altijd bij je voorbij zie komen (:

    ReplyDelete
  19. Met je telefoon maak je echt hele mooie foto's!

    ReplyDelete
  20. Jij maakt echt prachtige foto's! Zo artistiek! :)

    ReplyDelete
  21. hele mooie foto's!
    Ik ben nog steeds verliefd op de foto met de gele bloem, echt adembenemend.
    Ik zit er zelf aan te denken om nog eens een lenzen setje te kopen voor op mijn mobiel,
    en natuurlijk om een extra lens te kopen voor mijn nieuwe camera.
    En je bent dan misschien niet professioneel fotografe, maar je hebt echt talent. zolang jij ervan geniet is het goed toch?!

    Prachtige foto's.

    liefs

    ReplyDelete
  22. Hele mooie foto's! Vooral die eerste vind ik prachtig :) En dat gewoon met je telefoon! Mijn telefoon heeft vlekjes voor zijn lens dus helaas kan ik hier niet echt meer mooie foto's mee maken :(

    ReplyDelete
  23. Knap dat je zoveel met je mobiele camera kan! De camera die op mijn mobiel zit vind ik niet zo goed en fijn om foto's mee te maken eigenlijk.

    ReplyDelete
  24. Wat een prachtige foto's! Mijn complimenten! :-)

    xoxo
    www.its-dash.com

    ReplyDelete
  25. Dit is allemaal genomen met een iPhone 4S? Wauw meid, echt fantastisch gedaan hoor! Je hebt er echt een oog voor!
    XO IMKE | Pastellics

    ReplyDelete
  26. Ik snap heel vaak nog steeds niet hoe jij zulke pretty foto's maakt met je iPhone. Die gele bloem ( schaam schaam, ik kan even niet op de naam komen ) is zo e-norm mooi <3

    ReplyDelete
  27. Wauw, wat knap dat je er zulke mooie dingen van kan maken!

    ReplyDelete
  28. wow, als je die foto's met je iPhone maakt wil ik wel graag weten hoe je het doet met een spiegelreflex *_* so gorgeous!!

    ReplyDelete
  29. Leuk artikel! Zelf heb ik op mijn 17e een spiegelreflex aangeschaft. De Canon 1100D, destijds de goedkoopste en simpelste spiegelreflex van Canon. Inmiddels ben ik 21, en gebruik ik deze camera nog steeds bijna wekelijks! Ik geloof dat ik er toen €400 voor heb moeten betalen wat voor een 17 jarig uiteraard heel wat is, maar jeetje, wát een plezier heb ik van dat dingetje! Dus mocht je echt geinteresseerd zijn in fotografie is het wellicht toch een idee er een te kopen! :) En anders lekker doorgaan met je iPhone, want daar maak je ook al onwijs leuke plaatjes mee!

    ReplyDelete
  30. Hmm ik ga dat toch ook eens vaker moeten proberen dan, fotograferen met mn mobiel. Die foto van die bloem vind ik trouwens echt suuuper mooi! <3

    ReplyDelete