een ander beeld creëren

Sunday, July 17


Soms moet je jezelf omschrijven voor een enquête of iets anders. Als ik mezelf zou moeten omschrijven, dan zou ik daar uren over moeten nadenken. Want wie ben ik nou eigenlijk en hoe zou je jezelf moeten omschrijven? Na zestien jaar ben ik er nog steeds niet over uit hoe ik mezelf zou moeten omschrijven. Het proces om jezelf te ontdekken doe je levenslang, denk ik. Naarmate je ouder wordt, verander je ook. Maar wanneer kom je er achter wie je eigenlijk bent?

Je kijkt in de spiegel en beschrijft wat je ziet. Is dat wie je bent of is dat alleen maar een masker die je draagt? Iedereen draagt weleens een masker en soms is dat goed ook. Natuurlijk heb ik ooit dingen gekocht, omdat iedereen dat had. Ik kocht bijvoorbeeld een handtas, die echt tuttig was. Ik creëerde een ander beeld van mezelf. Al gauw lag hij in de kast. Maar nu draag ik wat ik écht mooi vind (althans ik probeer het). We zijn bang voor de reacties van anderen en creëren hierdoor een ander beeld van onszelf.

Ik weet eigenlijk niet waar ik naar toe wil met m'n verhaal, maar koop alsjeblieft dingen die écht heel erg leuk vind. Hetzelfde geldt voor kleding, eigenlijk geldt het voor alles. Draag wat je leuk vindt, doe wat je leuk vindt en probeer je er niks van aan te trekken. We hebben allemaal gepuberd (of gaan dat nog doen) en lopen dan graag met de trends mee maar dat is menselijk.

Maar hoe moet ik mezelf nu omschrijven? Verlegen? Als je me niet goed kent dan ja. Anders ben ik soms best druk en praat ik soms best veel. Ik zou mezelf omschrijven als een soort huismusje (denk ik). Ik zit graag thuis en ben niet de persoon die graag uitgaat. Integendeel zelfs. Ik vind het niks. Ik vind het gewoon fijn om thuis te zijn. Omringt met bekende dingen, waar je je veilig voelt of zo iets.

hoe zou jij jezelf omschrijven?

Foto door Lisa
www.xnouvelleblonde.blogspot.nl

11 comments:

  1. Ik herken mezelf echt heel erg in je laatste alinea. Ook ik ben een huismus en ik vind het ontzettend fijn om lekker,veilig in m'n huisje te zijn. Echt mooi geschreven dit artikel!

    ReplyDelete
  2. Wow, dit heeft me echt aan het denken gezet. Je hebt echt gelijk, zo simpel is dat.

    ReplyDelete
  3. Wanneer weet je nou echt wie je bent? Als je denkt te weten wie je nu werkelijk bent en je gaat er over na denken dan komen er opeens weer "flashbacks" van momenten waar je jezelf zo totaal hebt misdragen of hebt laten overhalen en andere mensen achterna gelopen hebt. Ik denk dat jezelf ontdekken haast niet meer mogelijk is in de wereld als nu, alles moet worden gedeeld met andere en dat moet er allemaal even smakelijk, mooi en sprookjesachtig uit zien terwijl je je op dat moment als je het post wel helemaal kut voelt en het liefst de hele dag onder de dekens blijft liggen.

    ReplyDelete
  4. PRECIES! Ik ga ook helemaal iet graag uit (wat is er zo leuk aan, kan iemand me het eens uitleggen?). En voila, that's the spirit. Ik heb er ook het schijt aangegeven nu en ik draag lekker wat ik wil want het is mijn tienerleven nu en ik wil lekker dragen wat ik als tiener kan en wil, nah. Ik ben blij dat ik niet meer meedoe met de hype, maar gewoon mezelf ben en me niet verlies.

    ReplyDelete
  5. Volgens mij ben ik ook liever een huismusje, mooi geschreven!

    ReplyDelete
  6. Jaa wat goed dat je dit schrijft, het is zo waar! Lekker dragen en doen waar jij je fijn bij voelt, ook al doet iedereen het anders<3

    ReplyDelete
  7. Goed dat je je zo bewust bent van wie je bent en wat je allemaal nog niet weet over jezelf (hoeft natuurlijk ook nog lang niet!) Ik ben er laatst ook achter gekomen dat alles wat ik écht leuk vindt, slechts de helft van mijn kledingkast bedraagt (om het even bij kleding alleen te houden). Oftewel: all the other doesnot spark joy (http://www.degroenemeisjes.nl/audioblog-9-does-it-spark-joy/) en moet je dus niet bewaren! Die link is misschien ook nog wel interessant voor jou. Goed stukje hoor!

    ReplyDelete
  8. Dit is zo'n goed artikel! Gewoon doen wat je zelf leuk vindt, is echt het allerbeste! <3

    ReplyDelete
  9. Een heel goed stuk heb je geschreven meid!

    ReplyDelete
  10. Dat laatste is ook wel een beetje mij. Ik neem me dan voor om heel vaak aftespreken of heel veel ergens heen te gaan, maar dan toch nog zin. Haha. Tof artikeltje!

    ReplyDelete
  11. Wat een mooie en eerlijke post is dit, zo mooi geschreven, en soms ook wel herkenbaar - maar ik denk dat iedereen wel zo'n momenten heeft. Bedankt om dit te delen!
    XO IMKE | Pastellics

    ReplyDelete