liefde voor fotografie #2

Thursday, July 28

Na het schieten van je foto's, kies je paar foto's uit die je wilt bewerken (en dit is hetgeen waar ik het vandaag over ga hebben). Voorheen bewerkte ik nooit mijn foto's. Echt nooit. Langzamerhand heb ik kleine dingetjes ontdekt die het bewerken van foto's een stukje makkelijker maken. Toch kan het zijn dat de één het niet mooi vind en de andere juist wel, maar dat is een kwestie van smaak. En je kan altijd je eigen draai aan geven. Dat is zo leuk aan het bewerken. Iedereen bewerkt anders waardoor je (bijna) nooit de zelfde foto's tegen zult komen. Daarnaast zijn tips altijd mooi meegenomen, toch?

Na het maken van de foto's bewerk ik ze via mijn telefoon (zonder een gedownloade app). Dit staat standaard op je iPhone en werkt mega fijn voor het aanpassen van het licht, belichting, helderheid, contrast en kleur. Deze aanpassingen zorgen voor een groot verschil zoals je op de eerste en tweede foto's kunt zien. Beiden foto's heb ik enkel bewerkt met de app: foto's, die standaard op je iPhone staat (gewoon waar al je foto's in staan) en verder heb ik geen filter gebruikt. Deze aanpassingen kun je vinden door:

Eerst de foto aan te klikken die je wilt bewerken. Vervolgens tik je op het scherm en als het goed is zie je dan rechts boven ''wijzigen'', daar klik je op. Dan zie je onderaan: annuleer, icoontje waarmee je de foto kunt croppen, filter, icoontje waarmee ik bewerk en helemaal rechts gereed. Je drukt op dat icoontje naast gereed (lijkt op een zonnetje). Vervolgens zie je onder elkaar: licht, kleur en z/w. Je klikt op het pijltje bij licht. Hier kun je het licht, belichting, helderheid etc. bewerken. 

Maar hoe bewerk ik ze nou eigenlijk?
Ik pas meestal allereerst de donkerheid aan. Dit doe ik door op ''donker'' te klikken. Hier kan je zelf bepalen hoe licht of donker je de foto wilt hebben. Meestal zorgt dit al voor een heel groot verschil. Daarnaast verander ik de belichting, helderheid, licht en contrast een beetje. Soms pas ik de kleur ook aan, als ik de foto's te geel vind en het koeler wil hebben. Dit kan je gewoon aanpassen bij ''kleur''. Meer doe ik eigenlijk niet. Je moet er een beetje mee oefenen en als je verder nog vragen hebt mag je me altijd mailen! 
Nadat ik de foto's heb bewerkt, doe ik er soms nog een filter overheen. De rest bewerk ik met de app VSCO Cam. Je hebt hier een grote hoeveelheid filters die je ook zelf nog aan kunt passen. Voor de foto hierboven heb ik de filter M5 gebruikt. Ik gebruik meestal niet dezelfde filter, maar ik kijk naar wat het beste bij de foto past. 

Als ik de foto's heb bewerkt, stuur ik de foto's naar mezelf via de mail en maak ik de foto's iets groter Image Optimizer. Daarna hoef ik alleen de foto's in te voegen en tekst erbij te schrijven en kan ik de post publiceren. Als er nog iets onduidelijk is, stuur me een mailtje of laat je vraag achter in de comments. Dan kan ik de vragen eventueel in de volgende fotografie post beantwoorden!

bewerk jij je foto's?


Disclaimer: ik ben absoluut GEEN professionele fotograaf. Wat ik met jullie deel is gewoon mijn mening en als er iets niet klopt, corrigeer me alsjeblieft!


Meer fotografie artikels:

9 comments:

  1. Ik bewerk mijn foto's eigenlijk niet echt; gewoon zoals jij zegt een beetje het contrast en de belichting aanpassen. Dat doe ik eigenlijk altijd in Lightroom, behalve dan als ik op mijn gsm zit. Op mn iPhone gebruik ik de gratis app Snapseed! Die is ook heel leuk en heeft veel functies om te gebruiken :) VSCO heb ik lang gebruikt, maar ik vond de filters vaak ietwat extreem en ik wilde geen uitbreidingen kopen hehehe. Liefs!

    ReplyDelete
  2. Woah, die foto van Amsterdam met die filter heeft echt iets geks over zich heen gekregen (maar het is wel érg mooi, dat wel, hihi). Ik doe gewoon standaard VSCO en dan upload ik ze naar mijn laptop waar ik nog wat dingetjes aanpas met Lightroom. ( :

    ReplyDelete
  3. Ik bewerk mijn foto's niet extreem. Ik importeer ze op m'n laptop, pas de belichting en dergelijk iets aan, zorg dat de kleuren iets warmer/feller zijn (of niet, net wat voor effect ik wil) en voila! Soms gooi ik er nog een vscofiltertje overheen en meer doe ik eigenlijk niet. Leuk om te lezen hoe jij je foto's bewerkt! Vind de laatste foto zo'n gaaf effect hebben met dat filter. Good job girl! <3

    ReplyDelete
  4. Zo tof dat je supermooie foto's maakt, gewoon met je iPhone! VSCO is ook echt mijn holy grail haha. Xo

    ReplyDelete
  5. Mooie effecten hoor en dat alleen maar met je iPhone. Ik wist wel dat je ermee kon bewerken, toch doe ik het niet vaak. Ik gebruik meestal Photoshop.

    ReplyDelete
  6. Super fijne post! Ik bewerk vaak mijn foto's om ze nog iets persoonlijker te maken en daarvoor gebruik ik VSCO (echt een geweeeeldige app!). Daarna zet ik ze meestal meteen in een artikeltje en typ ik net zoals jou tekst bij! :)

    ReplyDelete
  7. Je maakt prachtige foto's! Wat fijn om te lezen hoe je het doet! Daar kan ik nog veel van leren!

    ReplyDelete
  8. Tof dat je soms gewoon met de foto's-app bewerkt! Ik dacht echt dat er over de foto met de bloemetjes een filter zat, mooi gedaan dus :) ik gebruik bijna altijd VSCOcam, houd van die app. ♥

    ReplyDelete
  9. Ik bewerk mijn foto's ook graag met VSCO of Photoshop. Mooie filters :)

    ReplyDelete