van goud naar duister

Saturday, November 26


donkere duistere dagen
die als uren lijken te verstrijken

deze dagen
die worden meegeblazen
door de woeste wind
zo snel als het licht

zoals het gouden licht
dat langzaam voorbij passeert
maar als een veer werd meegeblazen
door de woeste wind 

zo ging het
van goud naar duister



Buiten zweven tientallen wolken boven de straat. Terwijl de straat bedekt ligt met een tapijt van bladeren te bekennen in de kleuren vuurrood en okergeel. Ik zit op de vensterbank en gluur door het raam buiten. Ik staar naar buiten en tegelijkertijd hoor ik bijna het geruis van de wind. De straat is leeg, het is donker er is niemand te bekennen. Hier en daar vallen enkele bladeren op de grond die de gaten in het tapijt opvullen. Nog even en de straat is helemaal bedekt met een tapijt van bladeren.

De tijd gaat snel. Heel snel. En soms wil je op een pauzeknop drukken die niet eens bestaat. Herkenbaar? Ik zit alweer bijna midden in mijn tweede periode. De eerste periode heb ik inmiddels afgerond. Ik heb vier van de vijf vakken gehaald, wat betekend dat ik die ene vak in de tweede periode nog mag herkansen. Ik was bang dat ik niets zou halen. Het klinkt overigens heel erg overdreven, maar dat was echt zo. Een nieuwe opleiding gaat natuurlijk niet zomaar van een leien dakje (althans bij mij).

Daarnaast is het laatste tijd zó ontzettend koud. De koude wind die je bijna omver blaast terwijl je op de fiets zit en de grote regenbuien die je een gratis douchebeurt geven. Heerlijk. Not. Daarnaast wordt het ontzettend snel donker en ik merk dat ik hierdoor minder snel geneigd ben om iets te gaan doen. Oké eerlijk is eerlijk, ik mis de zomer wel een beetje. Het gouden licht dat over je armen strijkt en die dagen waarop je oneindig veel verrukkelijke ijsjes naar binnen werkt. Maar gelukkig loopt de zomer niet plotseling weg en heeft de herfst ook hele mooie momenten.


hoe gaat het met jou? en gaat jou voorkeur naar de zomer of de herfst?

22 comments:

  1. Het is inderdaad nogal koud, dat heeft toch ook wel weer iets.

    ReplyDelete
  2. Prachtig geschreven!! Heerlijk. De herfst vind ik fijn en gezellig, vooral als het niet regent, maar toch de zomer vind ik het aller aller fijnst.

    ReplyDelete
  3. Mooi geschreven! Ik hou van de zomer zijn warmte, maar de fotomomentjes die je in de herfst hebt, blijven toch het mooist :)

    ReplyDelete
  4. herfst, ik ben een beetje een fall-freak ;) hele mooie foto en wat een prachtig verhaaltje. xxx

    ReplyDelete
  5. Mooi gedicht zeg! En geef mij maar de zomer haha<3

    ReplyDelete
  6. Ah dit is zo fijn geschreven <3
    Altijd rond deze tijd van het jaar besef je hoe mega snel het is gegaan. Bizar.

    ReplyDelete
  7. Ah, ik herken dit wel. Het is echt altijd weer even wennen, de kou. En die gratis 'douches' erbij... Meh! Al moet ik eerlijk zeggen dat dit het eerste jaar ooit is dat ik de herfst/winter best fijn vind - ik vind het gezellig, en probeer veel dingen overdag te doen (want dat het zo vroeg donker is, probeer ik wel hard te vermijden). Heel mooi geschreven dit <3.

    ReplyDelete
  8. Oh, wat een geweldig stukje tekst weer. Je hebt maar één foto nodig. En ja, bah, hoe kan het ZO koud zijn, please, straks bevries ik nog.

    ReplyDelete
  9. Wat prachtig geschreven! En wat fijn dat je bijna al je vakken hebt gehaald :)!!

    ReplyDelete
  10. Pfff, bah die koude! Aangezien ik ongeveer elke dag op de fiets zit, is dit niet echt een pretje. Maar ondanks dat ben ik wel echt een herfst/winter typetje (:

    ReplyDelete
  11. Leuk geschreven! Ik heb ook niks met de kou en de regen en het snelle donker worden vind ik niet praktisch voor mijn blog, maar stiekem vind ik het 's avonds wel extra gezellig om de kaarsjes aan te steken.

    ReplyDelete
  12. Je schrijft prachtig, ik vind dit gedicht ook écht heel mooi!
    Ik ben dol op de herfst, maar niet op de kou. Haha!

    ReplyDelete
  13. Ik hààt de herfst (en de winter) een heel klein beetje. Ik ben gewoon geen fan van koud weer. Ik heb het liever veel te warm dan te koud en nu valt het nog mee omdat de zon nog regelmatig schijnt maar ik word gewoon véél gelukkiger van veel en langer licht en warmere temperaturen. Prachtig geschreven trouwens! Heel erg mooi.

    ReplyDelete
  14. Mooi stukje! Die foto is ook heel mooi. De tijd gaat inderdaad zo ontzettend snel. Dat gevoel van niet veel willen doen herken ik ook.. Verder vind ik de herfst wel heel mooi en leuk, gelukkig (en overleven we de kou wel met dikke truien :)) X

    ReplyDelete
  15. Zo mooi geschreven. En herkenbaar, ja, dat van die pauzeknop. Daar zou ik ook weleens op willen drukken, zo af en toe. De tijd vliegt gewoon. Hier geen fan van koud weer, maar tijdens de kerstperiode mag het dan weer wél heel koud zijn en liefst van al ook sneeuwen ;)

    ReplyDelete
  16. Wat heb je dit mooi geschreven!

    Liefs,
    Dascha

    ReplyDelete
  17. Heel mooi! En ik heb voorkeur voor de lente, haha ;)

    xx

    ReplyDelete
  18. Heerlijk, jou schrijfstijl. Het is een groot gedicht (naast het mooie gedichtje onder de foto, dichttalentje!) dat op en neer deint op de maat van de regels. Ofzo. Klinkt waarschijnlijk raar, maar voor mij maakt dat een heel fijn lezend artikel. :)

    ReplyDelete